ارزشیابی یک آزمون درباره بدفهمی اعداد گویا با استفاده از مدل راش

محمدمهدی دری؛ ابوالفضل رفیع پور

دوره 8، شماره 32 ، تیر 1397، ، صفحه 103-126

https://doi.org/10.22054/jem.2019.31422.1728

چکیده
  زمینه: نوع خاصی از بدفهمی‌های اعداد گویا، ناشی از گرایش به اصول و قوانین اعداد طبیعی است. در ادبیات پژوهشی به سه جنبه‌ی اصلی «چگال بودن»، «اعمال حسابی» و «اندازه عددی» اشاره شده است که در آن‌ها، دانش اعداد طبیعی باعث بروز بدفهمی در اعداد گویا می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی سؤالات ابزار آزمون «گرایش ...  بیشتر

کاربرد مدل راش در برآورد و بهبود کیفیت اندازه‌گیری پرسشنامه شادکامی آکسفورد(OHQ)

اصغر مینائی؛ مرضیه حسنی

دوره 8، شماره 29 ، مهر 1396، ، صفحه 67-92

https://doi.org/10.22054/jem.2018.28248.1670

چکیده
  پرسشنامه شادکامی آکسفورد(OHQ) یکی از ابزارهای پرکاربرد برای سنجش شادکامی و بهزیستی ذهنی افراد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و بهبود کیفیت اندازه‌گیری این پرسشنامه با استفاده از مدل اندازه‌گیری راش به اجرا درآمد. برای این منظور تعداد 212 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی تعدادی از دانشگاههای سطح شهر تهران(139 دختر و 78 پسر) به شیوه در دسترس ...  بیشتر