بهمن کُرد؛ حسن پاشا شریفی
دوره 4، شماره 16 ، تیر 1393، ، صفحه 76-92
چکیده
زمینه: تنظیم و تعادل در هیجانها راهبردی است سازگارانه برای ایجاد و سازمان دادن هیجانها که به الگوی رفتارهای مراقبهای منجر میشود و میتواند تاثیر قابل ملاحظهای در سلامت و بهزیستی روان شناختی دانشجویان داشته باشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی، اعتبار و تحلیل عاملی پرسشنامه خوددلسوزی نف (2003) در بین دانشجویان کارشناسی پیوسته ...
بیشتر
زمینه: تنظیم و تعادل در هیجانها راهبردی است سازگارانه برای ایجاد و سازمان دادن هیجانها که به الگوی رفتارهای مراقبهای منجر میشود و میتواند تاثیر قابل ملاحظهای در سلامت و بهزیستی روان شناختی دانشجویان داشته باشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی، اعتبار و تحلیل عاملی پرسشنامه خوددلسوزی نف (2003) در بین دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته صورت گرفت. روش: در این پژوهش توصیفی پیمایشی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای نمونهای 353 نفر (182 پسر و 171 دختر) از دانشجویان انتخاب شدند و پرسشنامه خوددلسوزی را تکمیل کردند. روایی سازه و روایی عاملی این پرسشنامه ارزیابی شد و اعتبار این پرسشنامه نیز از طریق همسانی درونی و روش تنصیف (دو نیمه کردن) مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که این مقیاس 6 عامل دارد که 112/75 این سازه را تبیین میکند که حاکی از روایی سازه این مقیاس است و نتایج تحلیل عاملی تأییدی و شاخصهای آن نیز بیانگر برازش مطلوب این مقیاس است. ضرایب اعتبار این مقیاس با روش آلفای کرونباخ 779/0 و با روش دو نیمه کردن 76/0 برآورد شد. همبستگی بین خرده مقیاسهای خوددلسوزی نشان دهنده روایی همگرایی آن است. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان اذعان داشت نسخه فارسی پرسشنامه خوددلسوزی در میان جامعه دانشجویان کارشناسی از اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن برای سنجش خوددلسوزی و در پژوهشهای روان شناختی بهره برد.