ساخت ورواسازی مقیاس سرمایه روانشناختی ورابطه آن با بهزیستی ذهنی

میترا قدیمی نوران؛ جلیل یونسی

دوره 7، شماره 25 ، مهر 1395، ، صفحه 159-186

https://doi.org/10.22054/jem.2017.5385.1169

چکیده
  زمینه‌: یکی از راه‌های پیشگیری از بروز مشکلات روانی ورفتاری، ارتقاء سرمایه روانشناختی افراد می‌باشدکه از چهارسازه امید، خوشبینی، تاب‌آوری و خودکارآمدی تشکیل شده است. هدف‌: هدف پژوهش حاضر، ساخت و رواسازی مقیاس سرمایه روانشناختی جهت کاربرد در حوزه‌های عمومی ‌و رابطه آن با بهزیستی ذهنی بود. روش‌: روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و ...  بیشتر

کارکردافتراقی سئوال‌های پایه هشتم آزمون ریاضی تیمز 2011 در بین دانش‌آموزان دختر و پسر با استفاده از رویکرد نظریه سئوال – پاسخ (IRT)

اصغر مینائی؛ زهرا غفاری

دوره 6، شماره 21 ، مهر 1394، ، صفحه 21-40

https://doi.org/10.22054/jem.2015.3898

چکیده
  عمده‌ترین نگرانی که در ناعادلانه بودن آزمون‌ها مطرح می‌شود امکان وجود سوگیری یا کارکرد -افتراقی است، زیرا سوگیری باعث می‌شود که روایی آزمون مورد شک و تردید قرار گیرد. در این پژوهش کارکرد‌ افتراقی سوالهای ریاض پایه هشتم تیمز 2011 در بین دو گروه دانش‌آموزان دختر(گروه هدف) و پسر(گروه مرجع) ایرانی بر اساس رویکرد IRT مورد بررسی قرار گرفت. ...  بیشتر

بررسی ویژگی های روان سنجی سوالات تخصصی آزمون های فراگیر رشته روان شناسی دانشگاه پیام نور در سال 1385

جلیل یونسی؛ علی دلاور؛ محمدرضا فلسفی نژاد

دوره 1، شماره 2 ، دی 1389، ، صفحه 139-169

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی سوالات تخصصی آزمون فراگیر رشته روان شناسی دانشگاه پیام نور در سال 1385 بوده است. بدین منظور از بین کلیه شرکت کنندگان در آزمون فراگیر رشته روان شناسی، یک نمونه 2000 نفری از آزمودنی ها به کمک نرم افزار SPSS به صورت تصادفی انتخاب گردید. سپس این نمونه 2000 نفری به صورت تصادفی به دو گروه 1000 تایی تقسیم شد. یکی ...  بیشتر