علی نیک بخت؛ حمیدطاهر نشاط دوست؛ حسینعلی مهرابی
چکیده
براساس مدل های شناختی اختلالات هیجانی، افراد مضطرب و افسرده، اطلاعات منفی را نسبت به اطلاعات مثبت و خنثی در اولویت قرار می دهند. آزمایش ها و درمان های طراحی شده برای اصلاح سوگیری تفسیری، از ابزارهای ساخته شده ی محدودی بهره می برند. آزمون سناریوهای مبهم(AST-D) یک آزمون عمل گرا برای سنجش سوگیری تفسیری در موقعیت های بالینی است. هدف پژوهش ...
بیشتر
براساس مدل های شناختی اختلالات هیجانی، افراد مضطرب و افسرده، اطلاعات منفی را نسبت به اطلاعات مثبت و خنثی در اولویت قرار می دهند. آزمایش ها و درمان های طراحی شده برای اصلاح سوگیری تفسیری، از ابزارهای ساخته شده ی محدودی بهره می برند. آزمون سناریوهای مبهم(AST-D) یک آزمون عمل گرا برای سنجش سوگیری تفسیری در موقعیت های بالینی است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی آزمون سناریوهای مبهم در جامعه ایرانی و آماده کردن آن برای استفاده در پژوهش های مربوط به سوگیری تفسیری در افسردگی بود. به همین منظور، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 240 نفر از دانشجویان(61 نفر پسر و 179 نفر دختر) دانشگاه هرمزگان جهت شرکت در آزمون انتخاب شدند. با استفاده از روش های تحلیل عامل اکتشافی، منحنی راک، بازآزمایی به فاصله دو هفته، محاسبه ی آلفای کرونباخ، همبستگی با خلق، تشخیص افراد دارای خلق بالا و پایین و همبستگی با نمرات پرسشنامه افکار ناکارامد، ویژگی های روان سنجی این پرسشنامه بررسی شد. آلفای کرونباخ محاسبه شده برای کل پرسشنامه 78/0 و ضریب همبستگی بازآزمایی به فاصله دو هفته، 72/0 به دست آمد. همبستگی بین این پرسشنامه با پرسشنامه افکار ناکارآمد، 57/0- و ضریب همبستگی بین عضویت گروهی و آزمون سناریوهای مبهم، 38/0 بدست آمد.در مجموع نتایج نشان داد که این پرسشنامه از همسانی درونی و روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و توان جدا کردن افراد دارای سوگیری تفسیری منفی از افراد دارای سوگیری تفسیری مثبت را دارد.
سهراب امیری؛ امیر قاسمی نواب؛ ابوالقاسم یعقوبی
چکیده
زمینه: انتقال به نوجوانی همراه با تغییرات سریع، غیرمنتظره و تجارب جدید شناختی، اجتماعی، هیجانی و روانشناختی است که چالشهایی پیشروی نوجوان قرار داده و به عنوان زمینهساز استرس هستند. هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه استرس نوجوان بر روی دانشآموزان نوجوان مقطع دبیرستان در هر دو جنس بود. روش: ...
بیشتر
زمینه: انتقال به نوجوانی همراه با تغییرات سریع، غیرمنتظره و تجارب جدید شناختی، اجتماعی، هیجانی و روانشناختی است که چالشهایی پیشروی نوجوان قرار داده و به عنوان زمینهساز استرس هستند. هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه استرس نوجوان بر روی دانشآموزان نوجوان مقطع دبیرستان در هر دو جنس بود. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان مقاطع دبیرستان شهر همدان در سال تحصیلی 94 بودند. که 280 نفر بر اساس نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. به منظور بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه مذکور ابتدا پرسشنامه استرس نوجوان با تکنیک ترجمه مضاعف ترجمه شده و در نهایت به منظور بررسی شاخصهای روانسنجی آن، این پرسشنامه همراه با مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) و مقیاس اضطراب حالت اسپیلبرگر (SAI) اجرا گردید. داده-های گردآوری شده مورد تحلیل قرار گرفته و شاخصهای پایایی، روایی، تحلیل عاملی تاییدی محاسبه گردید. یافتهها: تحلیل دادههای گردآوری شده نشان داد که این پرسشنامه از نظر پایایی دارای ضرایب آلفای 75/0 تا 85/0 در ده خرده مقیاس است، همچنین روایی همزمان آن با مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس و پرسشنامه اضطرب حالت به ترتیب 34/0، 35/0، 82/0 و 15/0 بدست آمد که در سطح 01.0P< معنادار بود. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی از ساختار عاملی پرسشنامه حمایت کرد. بحث و نتیجه-گیری: پرسشنامه استرس نوجوان دارای ویژگیهای روانسنجی مطلوبی در دانشآموزان نوجوان است.
غلامرضا رجبی؛ سونا کارجو کسمایی
دوره 3، شماره 10 ، دی 1391، ، صفحه 139-158
چکیده
زمینه: پرسشنامه افسردگی بک ـ ویرایش دوم (BDI-II)، یک ویرایش از پرسشنامه افسردگی و یک شاخص خود-گزارشی برای اندازهگیری نشانههای افسردگی در جمعیتهای مختلف بالینی و غیربالینی است. هدف: هدف عمده تحقیق حاضر بررسی کفایت شاخصهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامه افسردگی بک ـ ویرایش دوم بر روی دانشجویان دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی ...
بیشتر
زمینه: پرسشنامه افسردگی بک ـ ویرایش دوم (BDI-II)، یک ویرایش از پرسشنامه افسردگی و یک شاخص خود-گزارشی برای اندازهگیری نشانههای افسردگی در جمعیتهای مختلف بالینی و غیربالینی است. هدف: هدف عمده تحقیق حاضر بررسی کفایت شاخصهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامه افسردگی بک ـ ویرایش دوم بر روی دانشجویان دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی اهواز (جندی شاپور) بود.روش: 468 دانشجو از بین کلیه دانشجویان دانشگاههای فوق در سال تحصیلی 90-1389 به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه افسردگی بک ـ ویرایش دوم (1996) را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی و نرم افزارهای آماری برای علوم اجتماعی (16-SPSS) و AMOS تحلیل شدند. یافتهها: نتایج به دست آمده از روش آماری تحلیل عاملی (تحلیل مؤلفه های اصلی) و چرخش واریماکس دو عامل شناختی ـ عاطفی و نگرش منفی ـ نشانه های بدنی را نشان داد. ضرایب پایایی (آلفای کرونباخ) برای کل مادهها و عاملهای استخراج شده رضایت بخش بودند. ضریب هبستگی ین نمره کل BDI-II و دو عامل استخراج شده در کل نمونه معنادار بودند. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل دو عاملی نسبت به مدل یک عاملی با دو اصلاح برای دادهها برازنده تر است. بحث و نتیجهگیری: نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی با تحقیقات پیشین هماهنگ است و با توجه به روایی سازه و پایایی مناسب پرسشنامه افسردگی بک ـ ویرایش دوم از آن میتوان در محیطهای پژوهشی و بالینی در تشخیص افراد سالم از افراد افسرده استفاده کرد.
فرزانه رعایی؛ علی دلاور؛ نورعلی فرخی
دوره 1، شماره 4 ، تیر 1390، ، صفحه 1-25
چکیده
این پژوهش به منظور فراتحلیل تحقیقات انجام شده دردو حوزه اضطراب و افسردگی در دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی بین سالهای 85 -63 صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش بخشی مربوط به تحقیقات پیرامون اضطراب و بخش دیگر مربوط به تحقیقات پیرامون افسردگی بوده است. از میان 55 مورد در زمینه اضطراب 41 مورد و از میان ...
بیشتر
این پژوهش به منظور فراتحلیل تحقیقات انجام شده دردو حوزه اضطراب و افسردگی در دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی بین سالهای 85 -63 صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش بخشی مربوط به تحقیقات پیرامون اضطراب و بخش دیگر مربوط به تحقیقات پیرامون افسردگی بوده است. از میان 55 مورد در زمینه اضطراب 41 مورد و از میان 59 مورد در زمینه افسردگی 36 مورد برای فراتحلیل مناسب تشخیص داده شدند. روش تحقیق این پژوهش در بخش آمار توصیفی، روش مرور ساختار یافته[1] میباشد و دربخش آمار استنباطی روش فراتحلیل میباشد. برای تجزیه وتحلیل دادههای جمع آوری شده از نرم افزارهای CMA (Comprehensive Meta Analysis) وSPSS استفاده شده است.
تمامی تحقیقات از نظر معناداری اندازه اثر مورد تحلیل قرار گرفتند. روش آماری t (وابسته و مستقل) در بخش علل و عوامل مؤثر بر اضطراب و شیوههای درمانی اضطراب و علل و عوامل مؤثر بر افسردگی وروشهای درمانی افسردگی روش آماری معنادار شناخته شد. روش نمونهگیری خوشهای و روش نمونهگیری در دسترس در تحقیقات مربوط به علل و عوامل اضطراب و در مورد شیوههای درمان اضطراب روش نمونهگیری در دسترس و روش نمونه گیری تصادفی معنادار میباشند. روشهای نمونهگیری تصادفی و خوشه ای ، در حوزه علل و عوامل افسردگی و روش نمونهگیری تصادفی در حوزه شیوههای درمان افسردگی معنادار میباشد. روشهای تحقیق علی – مقایسهای و همبستگی، در مورد علل و عوامل مؤثر بر اضطراب ودر حوزه روشهای درمان اضطراب، روشهای آزمایشی و نیمه آزمایشی معنادار هستند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که تحقیقات در دو حوزه اضطراب و افسردگی نیازمند بازبینی و اصلاح میباشند و تحقیقات جدید در این دو حوزه با توجه به خلأهای موجود ضروری به نظر میرسد.