مجتبی بیرامی؛ پروین کدیور؛ مهدی عربزاده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای روانسنجی مقیاس استحکام روانی نوجوانان مک گوئن و همکاران(2016) و آزمون رابطهی آن با اهمالکاری تحصیلی، اضطراب فراگیر و اضطراب ریاضی در قالب تحلیل مسیر بود.نمونه آماری پژوهش شامل 455 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر زنجان بود که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان بهصورت ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای روانسنجی مقیاس استحکام روانی نوجوانان مک گوئن و همکاران(2016) و آزمون رابطهی آن با اهمالکاری تحصیلی، اضطراب فراگیر و اضطراب ریاضی در قالب تحلیل مسیر بود.نمونه آماری پژوهش شامل 455 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر زنجان بود که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان بهصورت حضوری و اجرای کلاسی به مقیاسهای مربوطه پاسخ دادند. تجزیهوتحلیل دادهها، به صورت دو فازی و با بکارگیری روشهای آماری تحلیل عاملی و تحلیل مسیر انجام شد. در فاز اول پژوهش به بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس استحکام روانی پرداخته شد. نتایج نشان داد یک راه حل شش عاملی، مطابق با شش ویژگی پیشنهادی استحکام روانی یعنی چالش، تعهد، کنترل (زندگی و هیجان) و اعتماد به نفس(توانایی ها و بین فردی)، نسبت به مدلهای رقیب بهترین برازش مدل را دارد. به علاوه همسانی درونی کل مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ 81/0 بدست آمد. در فاز دوم پژوهش به آزمون اثرات مستقیم و غیر مستقیم استحکام روانی بر اضطراب(فراگیر و ریاضی) و اهمالکاری تحصیلی با بکارگیری تکنیک آماری تحلیل مسیر پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان که استحکام روانی اثر مستقیم بر اضطراب فراگیر، اضطراب ریاضی و اهمالکاری تحصیلی دارد به علاوه استحکام روانی با میانجیگری اضطراب فراگیر بر اهمالکاری تحصیلی و اضطراب ریاضی اثر غیر مستقیم دارد. پیامد یافتههای پژوهش از جمله کاربرد نتایج در مدارس و محیطهای تحصیلی و پیشنهادات پژوهشی برای مطالعات آتی مورد بررسی قرار گرفت.
معصومه السادات ابطحی؛ سیمین فرشادفر
چکیده
هدف این مطالعه بررسی تاثیر بازیهای آموزشی بر اساس مدل برنامهریزی چندبعدی بر کاهش اضطراب و بهبود مهارتهای خودیاری فراگیران پیش دبستانی بود. روش تحقیق حاضر نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مراجعه کننده به پیش دبستانی در شهر کهگیلویه و بویر احمد بود که از بین آنها 40 نفر (20 نفر گروه گواه و 20 نفر آزمایش) با استفاده از شیوه ...
بیشتر
هدف این مطالعه بررسی تاثیر بازیهای آموزشی بر اساس مدل برنامهریزی چندبعدی بر کاهش اضطراب و بهبود مهارتهای خودیاری فراگیران پیش دبستانی بود. روش تحقیق حاضر نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مراجعه کننده به پیش دبستانی در شهر کهگیلویه و بویر احمد بود که از بین آنها 40 نفر (20 نفر گروه گواه و 20 نفر آزمایش) با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس- نسخه والد و مقیاس مهارتهای خودیاری دانشگاه ایالت (1992) بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بازیهای آموزشی بر اساس مدل برنامهریزی چندبعدی بر کاهش مولفههای اضطراب (ترس از جراحتهای جسمانی، هراس اجتماعی، اختلال اضطراب تعمیم یافته، وسواس-بیاختیاری) تاثیر مثبت و معناداری داشت. همچنین، بازیهای آموزشی بر اساس مدل برنامهریزی چندبعدی بر بهبود مهارتهای خودیاری تاثیر مثبت و معناداری داشت. بنابراین با توجه به یافتهها پیشنهاد میگردد که بازیهای متنوع با کاربردهای آموزشی و مبتنی بر برنامه-ریزی چندبعدی توسط برنامهریزان دوره پیش دبستانی طراحی شود
سهراب امیری؛ امیر قاسمی نواب؛ ابوالقاسم یعقوبی
چکیده
زمینه: انتقال به نوجوانی همراه با تغییرات سریع، غیرمنتظره و تجارب جدید شناختی، اجتماعی، هیجانی و روانشناختی است که چالشهایی پیشروی نوجوان قرار داده و به عنوان زمینهساز استرس هستند. هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه استرس نوجوان بر روی دانشآموزان نوجوان مقطع دبیرستان در هر دو جنس بود. روش: ...
بیشتر
زمینه: انتقال به نوجوانی همراه با تغییرات سریع، غیرمنتظره و تجارب جدید شناختی، اجتماعی، هیجانی و روانشناختی است که چالشهایی پیشروی نوجوان قرار داده و به عنوان زمینهساز استرس هستند. هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه استرس نوجوان بر روی دانشآموزان نوجوان مقطع دبیرستان در هر دو جنس بود. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان مقاطع دبیرستان شهر همدان در سال تحصیلی 94 بودند. که 280 نفر بر اساس نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. به منظور بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه مذکور ابتدا پرسشنامه استرس نوجوان با تکنیک ترجمه مضاعف ترجمه شده و در نهایت به منظور بررسی شاخصهای روانسنجی آن، این پرسشنامه همراه با مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) و مقیاس اضطراب حالت اسپیلبرگر (SAI) اجرا گردید. داده-های گردآوری شده مورد تحلیل قرار گرفته و شاخصهای پایایی، روایی، تحلیل عاملی تاییدی محاسبه گردید. یافتهها: تحلیل دادههای گردآوری شده نشان داد که این پرسشنامه از نظر پایایی دارای ضرایب آلفای 75/0 تا 85/0 در ده خرده مقیاس است، همچنین روایی همزمان آن با مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس و پرسشنامه اضطرب حالت به ترتیب 34/0، 35/0، 82/0 و 15/0 بدست آمد که در سطح 01.0P< معنادار بود. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی از ساختار عاملی پرسشنامه حمایت کرد. بحث و نتیجه-گیری: پرسشنامه استرس نوجوان دارای ویژگیهای روانسنجی مطلوبی در دانشآموزان نوجوان است.
فرزانه رعایی؛ علی دلاور؛ نورعلی فرخی
دوره 1، شماره 4 ، تیر 1390، ، صفحه 1-25
چکیده
این پژوهش به منظور فراتحلیل تحقیقات انجام شده دردو حوزه اضطراب و افسردگی در دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی بین سالهای 85 -63 صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش بخشی مربوط به تحقیقات پیرامون اضطراب و بخش دیگر مربوط به تحقیقات پیرامون افسردگی بوده است. از میان 55 مورد در زمینه اضطراب 41 مورد و از میان ...
بیشتر
این پژوهش به منظور فراتحلیل تحقیقات انجام شده دردو حوزه اضطراب و افسردگی در دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی بین سالهای 85 -63 صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش بخشی مربوط به تحقیقات پیرامون اضطراب و بخش دیگر مربوط به تحقیقات پیرامون افسردگی بوده است. از میان 55 مورد در زمینه اضطراب 41 مورد و از میان 59 مورد در زمینه افسردگی 36 مورد برای فراتحلیل مناسب تشخیص داده شدند. روش تحقیق این پژوهش در بخش آمار توصیفی، روش مرور ساختار یافته[1] میباشد و دربخش آمار استنباطی روش فراتحلیل میباشد. برای تجزیه وتحلیل دادههای جمع آوری شده از نرم افزارهای CMA (Comprehensive Meta Analysis) وSPSS استفاده شده است.
تمامی تحقیقات از نظر معناداری اندازه اثر مورد تحلیل قرار گرفتند. روش آماری t (وابسته و مستقل) در بخش علل و عوامل مؤثر بر اضطراب و شیوههای درمانی اضطراب و علل و عوامل مؤثر بر افسردگی وروشهای درمانی افسردگی روش آماری معنادار شناخته شد. روش نمونهگیری خوشهای و روش نمونهگیری در دسترس در تحقیقات مربوط به علل و عوامل اضطراب و در مورد شیوههای درمان اضطراب روش نمونهگیری در دسترس و روش نمونه گیری تصادفی معنادار میباشند. روشهای نمونهگیری تصادفی و خوشه ای ، در حوزه علل و عوامل افسردگی و روش نمونهگیری تصادفی در حوزه شیوههای درمان افسردگی معنادار میباشد. روشهای تحقیق علی – مقایسهای و همبستگی، در مورد علل و عوامل مؤثر بر اضطراب ودر حوزه روشهای درمان اضطراب، روشهای آزمایشی و نیمه آزمایشی معنادار هستند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که تحقیقات در دو حوزه اضطراب و افسردگی نیازمند بازبینی و اصلاح میباشند و تحقیقات جدید در این دو حوزه با توجه به خلأهای موجود ضروری به نظر میرسد.