مجتبی حبیبی؛ فاطمه مرادی؛ بلال ایزانلو
دوره 2، شماره 6 ، دی 1390، ، صفحه 1-27
چکیده
:بحث تغییرناپذیری سؤالها و آزمونها در سنجش از اهمیت فراوانی برخوردار است. هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تغییرناپذیری پارامترها براساس دو رویکرد سؤال پاسخ و تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت. روش: ابتدا مبانی هر دو رویکرد پیرامون تغییرناپذیری اندازهگیری مورد بحث قرار گرفت و سپس شیوه هر دو رویکرد در تغییرناپذیری پارامترهای سؤال ...
بیشتر
:بحث تغییرناپذیری سؤالها و آزمونها در سنجش از اهمیت فراوانی برخوردار است. هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تغییرناپذیری پارامترها براساس دو رویکرد سؤال پاسخ و تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت. روش: ابتدا مبانی هر دو رویکرد پیرامون تغییرناپذیری اندازهگیری مورد بحث قرار گرفت و سپس شیوه هر دو رویکرد در تغییرناپذیری پارامترهای سؤال براساس یک نمونه داده تجربه حاصل از آزمون بینالمللی پیشرفت در خواندن (PIRLS) که پاسخ 5000 دانشآموز ایرانی (2500دختر و2500 پسر) در سال 2006 به 6 سؤال مقیاس نگرش نسبت به خواندن بود مقایسه گردید. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که سؤال 6 براساس هر دو رویکرد دارای سوگیری است، هر چند که نتایج هر دو رویکرد در خصوص سؤالهای 1، 3 و 4 متفاوت بود. سؤال 1 براساس رویکرد سؤال پاسخ و سؤالهای 3 و4 براساس رویکرد تحلیل عاملی تأییدی دارای سوگیری تشخیص داده شدند. بحث و نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که هنگام بررسیهای مربوط به تغییرناپذیری پارامترها، از روشهای موجود در هر دو رویکرد سؤال پاسخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شود و صرف قضاوت براساس نتایج یک روش میتواند بسیار گمراه کننده باشد. به علاوه، در نظر گرفتن عرض از مبدأ در مدل اندازهگیری به هنگام بررسی تغییرناپذیری و تفاوت توزیع توانایی گروهها و تأثیر آنها روی تغییرناپذیری نیز باید مورد توجه قرار گیرد.