روبریک سنجش کلاسی عادلانه: برازش مدل چندبعدی پاسخ مدرج

علی بنی اسدی؛ کیوان صالحی؛ ابراهیم خدایی؛ خسرو باقری؛ بلال ایزانلو

دوره 13، شماره 49 ، مهر 1401، ، صفحه 31-51

https://doi.org/10.22054/jem.2023.63328.2219

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی روبریک سنجش کلاسی عادلانه بر اساس نظریه سؤال- پاسخ بود؛ به این منظور نمونه‌ای شامل 511 دانشجوی دانشگاه تهران به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به سؤال‌های روبریک پاسخ دادند. در این مرحله و به‌منظور تعیین کاربرد مدل‌های تک‌بعدی یا چندبعدی، روش‌های دیتکت و تحلیل موازی به کار رفت که ...  بیشتر

تغییرناپذیری پارامترها در نظریه سؤال پاسخ و تحلیل عاملی تأییدی: توصیف و مقایسه دو رویکرد براساس داده‏های تجربی

مجتبی حبیبی؛ فاطمه مرادی؛ بلال ایزانلو

دوره 2، شماره 6 ، دی 1390، ، صفحه 1-27

چکیده
  :بحث تغییرناپذیری سؤال‏ها و آزمون‏ها در سنجش از اهمیت فراوانی برخوردار است. هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تغییرناپذیری پارامترها براساس دو رویکرد سؤال پاسخ و تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت. روش: ابتدا مبانی هر دو رویکرد پیرامون تغییرناپذیری اندازه­گیری مورد بحث قرار گرفت و سپس شیوه هر دو رویکرد در تغییرناپذیری پارامترهای سؤال ...  بیشتر