الهه طغیانی؛ رحیم یوسفی
چکیده
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه هیجان آگاهی در جامعه دانشآموزان شهرتبریز بود. به این منظور تعداد ۵۸۵ دانشآموز از دانشآموزان دختر و پسر مناطق پنجگانه شهر تبریز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. سپس پرسشنامه هیجان آگاهی بر روی آنها اجرا شد. همچنین پرسشنامههای ...
بیشتر
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه هیجان آگاهی در جامعه دانشآموزان شهرتبریز بود. به این منظور تعداد ۵۸۵ دانشآموز از دانشآموزان دختر و پسر مناطق پنجگانه شهر تبریز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. سپس پرسشنامه هیجان آگاهی بر روی آنها اجرا شد. همچنین پرسشنامههای آلکسیتیمیا تورنتو و هوش هیجانی شوت به منظور بررسی روایی همگرا، همراه با پرسشنامه اصلی توسط نمونه تکمیل شد. سپس با استفاده از روشهای آماری همبستگی، تحلیل عوامل و تحلیل واریانس دادهها مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی به روش تحلیل مولفههای اصلی نشانگر استخراج شش مولفه تمایز هیجانها، مشارکت کلامی هیجانها، آشکارسازی هیجانها، آگاهی بدنی، توجه به هیجانهای دیگران و تحلیل هیجانها بود که در مجموع ۱۳/۵۲ واریانس را تبیین میکرد. ضریب اعتبار پرسشنامه به روش بازآزمائی برای کل پرسشنامه ۸۲/۰ و برای مولفهها بین ۶۲/۰تا ۷۹/۰ محاسبه شد. همچنین محاسبه ضرایب همبستگی بین مولفههای هیجان آگاهی و مقیاس آلکسیتیمیا و هوش هیجانی نشان داد که پرسشنامه فوق از روایی ملاکی بالا و خوبی برخوردار است.در نهایت مقایسه نمرات دختران و پسران در مولفههای آگاهی هیجانی نشان داد که تفاوت بین دو گروه در تمامی مولفهها به استثنای مولفه مشارکت کلامی هیجانها معنادار است. بنابراین پرسشنامه هیجان آگاهی دارای ویژگیهای روانسنجی لازم برای جامعه دانشآموزان میباشد.