مدل‌ جایگزینی بهینه برای پرسش‌های بی‌پاسخ

علیرضا خوشگویان فرد؛ محمد رضا فلسفی نژاد؛ نورعلی فرخی

دوره 11، شماره 43 ، فروردین 1400، ، صفحه 131-152

https://doi.org/10.22054/jem.2022.22622.1554

چکیده
  بی‌پاسخی چالشی اجتناب‌ناپذیر در برابر مطالعات بزرگ‌مقیاس است و می‌تواند از یک سو موجب اتلاف هزینه، زمان و نیروی انسانی درگیر در گردآوری داده‌ها ‌شود و از سوی دیگر، مطالعه را از رسیدن به اهدافش به ویژه توزیع نمرات باز ‌دارد. از این رو، روش‌های جایگزینی برای برآورد پاسخ پرسش‌های بی‌پاسخ ابداع شده‌اند تا امکان استنباط از یک مجموعه ...  بیشتر

ویژگی های روان سنجی امتحانات نهایی سال سوم متوسطه و قابلیت آن ها در گزینش داوطلبان ورود به دوره های کارشناسی

محمد رضا فلسفی نژاد؛ نور علی فرخی؛ لیلا بهرامی

دوره 6، شماره 23 ، فروردین 1395، ، صفحه 45-76

https://doi.org/10.22054/jem.2017.6387.1196

چکیده
  زمینه: امتحانات نهایی مقطع متوسطه یکی از سرنوشت ساز ترین ابزار های سنجش علمی دانش آموزان است. با توجه به اهمیت این امتحانات، انجام تحقیقات نظام مند در مورد کیفیت و قابلیت سوالات آن ها در تفکیک داوطلبان لازم و ضروری است. هدف: هدف از تحقیق حاضر تعیین ویژگی های روان سنجی و قابلیت سوالات امتحانات نهایی رشته ی تجربی در دو درس زیست شناسی و ...  بیشتر