مطالعه کیفی هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس تجربه زیسته مشاوران مدرسه

مهدی وجدانی همت؛ آتوسا کلانتر هرمزی؛ حسین سلیمی بجستانی؛ کیومرث فرحبخش

دوره 11، شماره 42 ، دی 1399، ، صفحه 1-35

https://doi.org/10.22054/jem.2021.58045.2128

چکیده
  چکیده چکیده چکیده چکیدهدر نظام ‌آموزشی ایران، هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به منظور ارتقا آمادگی تحصیلی/شغلی و دست‌یابی به موفقیت‌، از وظایف مشاوران مدرسه است. مطالعه حاضر با هدف پدیدارشناسی تجارب زیسته 10 نفر از مشاوران مدارس شهر تهران، در سال تحصیلی 99-1398 به روش نمونه گیری دردسترس انجام شد. تحلیل مضامین و کدگذاری مصاحبه‌ها به روش ...  بیشتر

بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس انگیزه مشاوره تعارضات زناشویی زنان در آستانه‌ی طلاق

ابراهیم فهلی؛ کیومرث فرحبخش؛ عبدالله معتمدی؛ سمیه کاظمیان

دوره 10، شماره 39 ، فروردین 1399، ، صفحه 173-194

https://doi.org/10.22054/jem.2020.44211.1952

چکیده
  چکیده : یکی از راهکارهای اساسی کاهش طلاق استفاده از خدمات مشاوره تعارضات زناشویی است. ولی خیلی از زنان درآستانه‌ی طلاق انگیزه چندانی برای مشاوره ندارند. برای مشخص کردن این گروه از زنان در آستانه طلاق و ایجاد انگیزه مشاوره در آنها، این پژوهش با هدف تدوین مقیاس انگیزه مشاوره تعارضات زناشویی زنان در آستانه‌ی طلاق انجام گرفت. روش پژوهش ...  بیشتر

تهیه آزمون سازگاری دانشجویان (اسد)، و تعیین پایایی، روایی و تعیین هنجار آن

کیومرث فرحبخش

دوره 2، شماره 6 ، دی 1390، ، صفحه 1-28

چکیده
  زمینه:ورود به دانشگاه همواره برای برخی از دانشجویان با چالش‏هایی همراه است که مستلزم سازگاری مجدد می‏باشد. کنش‏های سازگاری دانشجویان متفاوت از سازگاری انسان در موقعیت‏های دیگر می‏باشد. با توجه به وجود نوع کنش سازگارانه و ناسازگارانه نیاز به وجود ابزار ویژه آن می‏باشد. هدف:هدفاز انجام این پژهش تهیه آزمون مناسب برای سنجش ...  بیشتر